Jak wiadomo, dogoterapia jest jedną z form wspomagania rozwoju, rehabilitacji, a nawet leczenia.
Pozytywne oddziaływanie psa na człowieka (zarówno w strefie fizycznej jak i emocjonalnej) warto wykorzystać też w pracy pedagogicznej.
Kontakt z psem niesie ogromne korzyści. Pomaga zmniejszyć poziom odczuwanego stresu, a także poprawia zdolność koncentracji, planowania i zapamiętywania – wynika z badań przeprowadzonych przez naukowców z Washington State University i opublikowanych w piśmie „AERA Open”. Stwierdzono również, że kontakt z czworonogami powoduje zwiększenie wydzielania hormonów szczęścia w naszym organizmie.
Austria od lat prowadzi projekt polegający na tym, że nauczyciele przychodzą do szkoły ze swoimi psami i te są obecne podczas wszystkich zajęć. Jest to projekt uniwersytecki, w związku z tym naukowcy z Uniwersytetu Wiedeńskiego, prof. Kurt Kotrschal i dr Andrea Beetz przez cały czas prowadzą badania mające wykazać, jaki wpływ na uczniów ma obecność tych psów. Okazuje się, że uczniowie mają wyższe kompetencje społeczne, są spokojniejsi, mniej agresywni, chętniej chodzą do szkoły i lepiej podchodzą do nauki w porównaniu z grupami kontrolnymi.
A jakie efekty przyniesie obecność psa w naszej szkole?
Simon ma już pierwsze osiągnięcie – wywołanie uśmiechu u części uczniów i nauczycieli:)