Zespół Szkół Technicznych w Kłodzku stara się stale podnosić jakość nauczania i dostosowywać ofertę edukacyjną do potrzeb rynku. Tym razem chcemy przedstawić jeden z rezultatów międzynarodowego projektu Go4VocationalSkills. Projekt realizowany jest w partnerstwie polsko-hiszpańsko-bułgarsko-greckim, a jego głównym celem jest wyposażenie uczniów i szkół w narzędzia do kompleksowej oceny ich kompetencji oraz lepszego dopasowania ich umiejętności do oczekiwań rynku pracy.
Co wyróżnia projekt Go4VocationalSkills?
W ramach projektu opracowano innowacyjne narzędzie informatyczne, które umożliwia ocenę poziomu kompetencji uczniów z kierunków takich jak technik budownictwa, technik logistyki czy technik energetyki odnawialnej. Dzięki testom na ponad 420 uczniach i pracodawcach z całej Europy narzędzie to pozwala m.in. na:
– Dokładne zidentyfikowanie luki kompetencyjnej między oczekiwaniami pracodawców a faktycznymi umiejętnościami uczniów.
– Prezentację wyników w sposób czytelny – w formie wykresów i tabel.
Co ważne, narzędzie obejmuje ocenę dwunastu rodzajów kompetencji, w tym zarówno zawodowych (np. wiedza teoretyczna, praktyczna czy znajomość oprogramowania), jak i uniwersalnych (np. zdolność rozwiązywania problemów, komunikacja w zespole czy samodzielność).
To jednak dopiero początek! Dzięki innym rezultatom projektu uczniowie mają szansę otrzymać konkretne rekomendacje w zakresie podnoszenia kompetencji wraz z przykładami zasobów (kursów, szkoleń online, programów UE) dostępnych w Polsce i Europie, które umożliwiają dostosowanie poziomów poszczególnych kompetencji do oczekiwań rynkowych.
Dlaczego warto zainteresować się projektem i jego rezultatami?
Go4VocationalSkills to nie tylko innowacja edukacyjna, ale także szansa na rozwój dla uczniów i nauczycieli. Nowoczesne narzędzie stworzone w ramach projektu wyznacza nowe standardy w ocenie kompetencji zawodowych, umożliwiając młodym technikom skuteczne wejście na rynek pracy. To krok w stronę przyszłości, w której edukacja zawodowa jeszcze lepiej odpowiada na potrzeby dynamicznie zmieniającej się gospodarki. Rozbudowane materiały wspierające, takie jak poradnik wideo i przewodnik online, umożliwiają łatwe testowanie i wdrożenie naszego narzędzia w dowolnej szkole technicznej w Europie!
Projekt jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Więcej o projekcie i jego wynikach znajdziecie na stronie: https://g4vs.dobrekadry.pl/rezultaty